SZLAK ROWEROWY "WOKÓŁ KĘDZIERZYNA"

Trasa łatwa, 37 km, czas przejazdu ok. 3 godzin
Kędzierzyn-Koźle dworzec PKP (ul. Kozielska, ul. Wyspiańskiego, ul. Dunikowskiego, ul. Portowa) – Koźle Port (ul. Portowa, ul. Szymanowskiego, ul. Kłodnicka, ul. Kasztanowa, ul. Wandy) – Śluza Kłodnica (leśna droga) – Jeziorko Kuźniczka (leśna droga, droga Przy Kanale) – Syfon Kłodnicy (wracamy drogą Przy Kanale do ul. Grunwaldzkiej, Kanał Gliwicki, ul. Jana Brzechwy, ul. Nowowiejska, za rzeką Kłodnicą w lewo, ścieżka szutrową wzdłuż Kłodnicy, ul. Stara Śluza, ul. Przyjaźni, ul. Strzelecka, ul. Sławięcicka, ul. Spacerowa – Sławięcice (ul. Spacerowa, przed torami w prawo koło Elektrowni Blachownia i składowiska popiołów, ul. Energetyków, ul. Przyjaźni, ul. Owocowa, która zamienia się w leśną drogę, a następnie w ul. Pod Dębami, ul. Zwycięstwa, ul. Przyjaźni – Nowa Wieś (Al. Jana Pawła II) – Kędzierzyn-Koźle dworzec PKP.
 

Zwiedzamy po drodze:
Kędzierzyn-Koźle – kościół ewangelicko-augsburski; kościół pw. św. Mikołaja, neogotycka budowla powstała w latach 1900-1902; cmentarz wojenny Armii Czerwonej; zabytkowa lokomotywa koło dworca kolejowego
Koźle Port – w latach 1891-1908 wybudowano port rzeczny, który był największym portem rzecznym na Odrze; zespół portowy z zabytkowym budynkiem kapitanatu portu z lat 1891-1908; Fort Fryderyka Wilhelma (Fort Rondel. Baszta Montalemberta) zbudowana w latach 1805-1829.
Kłodnica – zabytkowy Kanał Kłodnicki łączący Koźle z Gliwicami, wybudowany w latach 1792-1812); to jedyny kanał ze śluzami komorowymi zachowany w Europie; Kaplica pańszczyźniana.
Lenartowice – zabytkowy syfon, gdzie rzeka Kłodnica przepływa pod Kanałem Gliwickim.
Sławięcice – pozostałości obozu koncentracyjnego
Nowa Wieś – zabytkowa śluza na Kanale Gliwickim.